Strona główna » Bagażnik rowerowy na haku holowniczym a przepisy

Bagażnik rowerowy na haku holowniczym a przepisy



Kiedy nadchodzi wreszcie długo wyczekiwany urlop i chwila oddechu, wielu miłośników jazdy na rowerze zamierza podczas wyjazdu poświęcić się swojemu hobby. Przewiezienie jednośladu samochodem staje się obecnie coraz mniej kłopotliwe, zwłaszcza, jeśli nasze auto wyposażone jest w hak holowniczy. Jak sobie zaplanować taką podróż podpowiadamy w naszym krótkim poradniku.

Rzecz tutaj rozkłada się na dwie kwestie – osobną sprawą z punktu widzenia przepisów drogowych jest hak holowniczy, a osobną bagażnik rowerowy na nim. Niezależnie od tego czy jest on umocowany na stałe, demontowany czy składany w myśl polskiego kodeksu kuli haka, czyli jego wystającego elementu, nie trzeba zdejmować ani chować - można z nim podróżować nawet wtedy, gdy niczego na nim nie montujemy, ani nie ciągniemy przyczepy. Jedynym wymogiem jest, aby żaden element nie zasłaniał tablicy rejestracyjnej ani świateł. Sytuacja nieco komplikuje się gdy wyjeżdżamy za granicę.

Przepisy drogowe w wielu krajach, np. Niemczech, Austrii czy Słowacji, wymagają demontażu kuli w przypadku posiadania haka holowniczego z taką opcją. Jeżeli posiadamy samochód z hakiem zamocowanym na stałe wymagane jest założenie na kuli „czerwonego kapturka” zwracającego uwagę innych uczestników ruchu na drodze. Dla kierowców, którzy nie dopełnili tych obowiązków istnieje wyjście awaryjne w postaci Konwencji Wiedeńskiej. Reguluje ona kwestie dotyczące nieujednoliconych przepisów różnych krajów odnoszących się do ruchu drogowego, w tym technicznego wyposażenia pojazdów. Do jej przestrzegania zobowiązało się ponad 60 krajów, w tym wszystkie państwa Unii Europejskiej. Przewiduje ona, że dla danego pojazdu w zakresie wyposażenia obowiązujące są przepisy kraju, w którym samochód ten został zarejestrowany. Teoretycznie więc dla kierowcy samochodu zarejestrowanego w Polsce wiążące są rozporządzenia naszego kraju.  

Teoria brzmi ładnie, ale w praktyce Konwencja Wiedeńska nie tyle chroni przed otrzymaniem mandatu, co daje możliwość odwołania się od niego. Policja drogowa poszczególnych krajów niespecjalnie się nią przejmuje i karze kierowców według swojego kodeksu. Mandat trzeba więc najpierw zapłacić, a procedura odwołania jest żmudna i długotrwała. Trzeba wziąć pod uwagę, że mandaty w krajach Unii często są dużo wyższe niż w Polsce. Dodatkowo możemy ucierpieć finansowo, jeżeli nasz samochód będzie uczestniczył w wypadku, a nasz hak wyrządzi szkody w innym pojeździe. Wówczas ubezpieczyciel poszkodowanego może od nas zażądać pokrycia części kosztów, nawet jeśli wypadek nie nastąpił z naszej winy. Nie chcąc więc sobie psuć urlopu i komplikować życia najlepiej po prostu zdemontować lub schować jego kulę. Zwłaszcza, że producenci tych elementów starają się bardzo, aby kierowcom ułatwić życie. Mamy do wyboru haki, które można łatwo i szybko zdjąć lub złożyć bez pomocy żadnych narzędzi, a nawet takie, które można składać z poziomu deski rozdzielczej.

Przebrnęliśmy przez haki, pora więc na bagażniki rowerowe, które na nich montujemy. Zaskakującym może być fakt, że do końca 2015 r. w Polsce przewożenie rowerów na takim uchwycie było nielegalne. Wynikało to ze sprzeczności powodowanej przez przepisy. Według jednego ani hak, ani żadne urządzenie na nim zamontowane nie mogły ograniczać widoczności tablicy rejestracyjnej ani świateł, a nie da się ukryć, że platformy rowerowe wraz z rowerami je zasłaniają. Bagażniki posiadają co prawda własną listwę świetlną oraz własne miejsce na tablicę rejestracyjną, ale w tym miejscu pojawiał się kolejny przepis prawa ruchu drogowego, który dla danego pojazdu przewidywał tylko dwie tablice rejestracyjne,  a na dodatek nakazywał przymocowywać je do samochodu. Nie można było więc legalnie przełożyć tablicy z samochodu na bagażnik ani wyprodukować trzeciej tablicy w żadnej postaci. Zmiana nastąpiła na początku 2016 r. na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury, w którym dopuszczono możliwość otrzymania trzeciej tablicy rejestracyjnej. W tym celu trzeba udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca rejestracji pojazdu i złożyć wniosek, by po zapłaceniu 53 zł stać się szczęśliwym posiadaczem tablicy numer trzy. Warto tutaj wiedzieć, że jeżeli mamy tablice z flagą Polski trzeba je będzie wymienić przy tej okazji na tablice z flagą unijną, a koszt całej operacji wzrośnie do 146 zł.

Rozwiązaliśmy kwestię tablicy rejestracyjnej, pozostały światła. Również od początku 2016 r. obowiązuje kolejne rozporządzenie wymienionego wyżej ministra, tym razem dotyczące zakresu niezbędnego wyposażenia pojazdów. W myśl tego rozporządzenia bagażniki montowane na kuli haka holowniczego, jeżeli zasłaniają tablice rejestracyjną lub światła, muszą zostać wyposażone w światła:
 
  • kierunkowskazów
  • hamowania „stop”
  • oświetlające tylną tablicę rejestracyjną
  • pozycyjne tylne
  • odblaskowe tylne inne niż trójkątne
  • awaryjne
  • przeciwmgłowe tylne
  • cofania.
 
Światła cofania okazują się o tyle istotne, że ze względu na nie trzeba zwrócić uwagę na biegunowość wtyczki w bagażniku. Wtyczki 7-pinowe (typu „polskiego”) tych świateł nie obsługują (takie platformy świateł cofania po prostu nie mają), dlatego aby być w zgodzie z przepisami lepiej zainwestować w uchwyt do jednośladu z wtyczką 13-pinową (typu „niemieckiego”). Właściwie platform rowerowych z wtyczkami 7-pinowymi nie powinno już być w sklepach, ale można je jeszcze spotkać. Ta sama uwaga dotyczy rodzaju haka montowanego w samochodzie – przy uchwycie holowniczym z 7-pinowym gniazdem światła cofania w bagażniku nie będą działały nawet przy użyciu adaptera. Trzeba więc zwrócić uwagę, aby zamontowano nam hak 13-pinowy, ponieważ przepisy są stosunkowo świeże i wiele warsztatów z przyzwyczajenia sugeruje i montuje 7-pinowe jako bardziej w Polsce do tej pory popularne.

Bagażnik który polecamy i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa jest platforma rowerowa Aguri model
Active Bike dostępna w sklepie www.gotravels.pl


Jeżeli planujesz zakup platformy rowerowej na hak ciekawym rozwiązaniem jest wypożyczenie i przetestowanie sprzętu przed zakupem. Bagażniki rowerowe można wypożyczyć i przetestować w wypożyczalni www.autotravels.pl
 
 
 
 


Przejdź do strony głównej
  • GWARANCJA
    SATYSFAKCJI
  • SZYBKA
    WYSYŁKA
  • BEZPIECZEŃSTWO
    ZAKUPÓW
  • 14 DNI NA
    ZWROT
  • NAJLEPSZE
    CENY
Sklep internetowy shopGold
USTAWIENIA PLIKÓW COOKIES
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
USTAWIENIA
ZGADZAM SIĘ