W życiu każdego miłośnika rowerowych podróży nadchodzi moment, w którym okazuje się, że wszystkie okoliczne trasy zna jak własną kieszeń i jest w stanie przejechać je nieomal z zamkniętymi oczami. Zaczyna więc kusić chęć poznania czegoś nowego i sprawdzenia się na nieznanych szlakach. Jeżeli jednak wybór padnie na miejsce znajdujące się daleko od domu, konieczny może okazać się przewóz roweru innym środkiem transportu. Wielu właścicieli jednośladów decyduje się więc na przewiezienie ich samochodem.
Na decyzję taką niewątpliwy wpływ ma fakt, że nie trzeba martwić się jak upchnąć rower w bagażniku, ale można wybrać jedno z kilku rozwiązań, które przewóz rowerów samochodem znacznie ułatwiają. Do wyboru mamy cztery rodzaje bagażników rowerowych, które można zamontować na dachu samochodu, na haku holowniczym, na tylnej klapie, a w przypadku samochodów terenowych nawet na kole zapasowym na tylnej klapie pojazdu. Oprócz własnych preferencji nie bez znaczenia będą kwestie finansowe, ponieważ ceny poszczególnych rodzajów bagażników są dosyć zróżnicowane.
Najważniejszą kwestią, do której powinniśmy przyłożyć szczególną wagę, jest stabilne umocowanie roweru na bagażniku. Przewożenie jednośladu za pomocą bagażnika powoduje, że jest on narażony na niekorzystne oddziaływanie czynników zewnętrznych, a brak solidnego unieruchomienia może skutkować dodatkowymi uszkodzeniami. Poza tym nieprawidłowo czy niedbale przymocowany rower stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze podczas jazdy samochodem. Warto wobec tego przemyśleć zakup bagażnika rowerowego z wyższej półki, ponieważ ich producenci gwarantują pewność unieruchomienia przewożonego sprzętu. Markowe bagażniki charakteryzują się ponadto rozwiązaniami konstrukcyjnymi ułatwiającymi montaż samego bagażnika, jak i roweru. Jednorazowa inwestycja może więc zaoszczędzić wielu kłopotów w przyszłości.
Nawet jeżeli zakupimy najdroższy i najlepszy w naszej opinii bagażnik rowerowy, w trosce o bezpieczeństwo i komfort jazdy powinniśmy podczas podróży sprawdzać czy rower albo bagażnik, w przypadku modeli montowanych na hak lub klapę, się nie poluzowały. Kontrola taka wskazana jest po przejechaniu pierwszych kilkudziesięciu kilometrów, na każdym późniejszym postoju, po najechaniu na większą nierówność lub po wykonaniu gwałtowniejszego manewru na drodze.